Život s reklamou

Pokus o fejeton, který vznikl při jedné slohové práci ve škole. Napsáno dávno, ale teď jsem na něj narazila a tak ukazuji světu:

Co je to reklama? Asi ani žádná definice neexistuje, proto se pokusím nějakou vytvořit. reklama je … Nevím, možná něco, co ovlivňuje lidi? Něco, co otravuje klidné bytí? Něco, co je lepší ignorovat? Nebo snad něco, co nám dá vědět o nějaké novince? Z toho kloudná definice nebude. Ale potřebuje vůbec někdo definici reklamy? Zajisté ne, protože všichni vlastně víme, co je reklama zač. Jen si to moc neuvědomujeme.

Uvědomte si, kolik výrobků kupujete jenom proto, že jste na ně viděli reklamu. Lidé jsou hloupí a naivní, věří všemu, co jim okolí podstrčí. Calgonit jako jediný neškodí myčce? Jo, tak ho budu používat. Nikoho už nezajímá, že ve skutečnosti chuděrku myčku přímo užírá.

Lidé vážně věří úplně všemu, co je jim podstrčeno. Je to stádo tupců. Nejhorší je, že tím pak obtěžují i tu normální menšinu, do které patřím mimo jiné i já. Už mě vážně nebaví poslouchat, jak mám snídat Bebé dobré ráno, pít jedině Bonaqua, protože mi ukáže cestu a nakupovat jedině v Lidlu, protože je levný.

Ale zkusme proniknout k jádru problému. Proč je reklama, která na nás číhá na každém rohu úspěšná? Dokáže nás totiž zastihnout nepřipravené, neozbrojené. Reklama je totiž všude – v televizi, v rádiu, v novinách, u silnic, na lavičkách, na lampách, … Mohla bych pokračovat ještě několik dní, ale stejně bych nevyjmenovala všechna místa, kde se reklama může objevit.

Kdyby někdo začal vylepovat plakáty, že existuje nápoj, který umožní lidem létat, tak to stádo tupců uvěří a půjde si to pití koupit! Vždyť nemusíme ani zacházet do světa fantazie. Jen si vzpomeňte, jaký byl nárůst sebevražd po odvysílání reklamy na RedBull. Hned tu bylo nemálo případů, kdy člověk bezdůvodně skočil z okna.

Další případ, který stojí za zmínění, se stal poměrně nedávno. Znáte tu reklamu, jak auto sjede ze silnice, udělá několik ukázkových obratů, když se kutálí po svahu dolů, a po dopadu na silnici nemá ani škrábnutí? A je všem snad jasné, že se hned našlo nemálo tupců, kteří toto napodobovali. Přestali racionálně přemýšlet a věřili reklamě. Každý si dokáže barvitě představit, jak vše dopadlo. Rapidní nárůst nevysvětlitelných nehod – auto sjelo ze silnice.

Do třetice všeho dobrého i zlého bych mohla ještě zmínit všechny reklamy s pejsky. Je celkem jedno, jestli je to pes tahající toaleťák nebo kokršpaněl objevující se v reklamě na vodu. Lidé potom mají dojem, že základ bytí je vlastnit psa. Psa, který bude tahat extra jemný toaleťák, psa, po kterém budeme moci uklízet. Není nic horšího, nežli jít v sedm hodin ráno okolo takzvané městské louky. Je to tam psí hlava na hlavě. A kdybychom se prošli přes louku? To nedoporučuji ani ve chvíli, kdy není na obzoru jediný pejskař, je to tam jak minové pole.

Možná si ani neuvědomujete všechny následky reklam, ale já vážně nemám čas vás se vším obeznámit. Nechte si dál hustit do hlavy všechny absurdní reklamy, ale za následky si můžete sami. Jste totiž primitivové, kteří musí všemu věřit.

Příspěvek byl publikován v rubrice Společnost se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *